Dinsdag 8 mei: De grote eiland toer - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Barry Jansen - WaarBenJij.nu Dinsdag 8 mei: De grote eiland toer - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Barry Jansen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 8 mei: De grote eiland toer

Door: Barry en Inge

Blijf op de hoogte en volg Barry

10 Juni 2004 | Indonesië, Bali

Vandaag staan we weer vroeg op, want we gaan onze laatste volle dagtour beleven. Om precies 08.00 uur worden we opgehaald door het busje van Panorama toers om eerst naar het centrale verzamelpunt te gaan in Sanur.
Na eerst weer daar een bak balineze koffie gedronken te hebben zijn we weer klaar voor de tour. In de bus krijgen we van onze lokale gids een kaart van Bali met daarop de plaatsen die we gaan aandoen.

De 1e stop: Fotostop sawa's Pupuan
Pupuan ligt in het regenachtigste deel van Bali en het gebied eromheen is koel en bergachtig en dat gaan we vandaag ook zeker merken. Voordat we de mooie groene sawa's (rijstvelden) kunnen bewonderen moeten we een flinke rit maken via bochtige steile weggetjes. Eenmaal aangekomen bij de rijstterassen vertelt de gids on hoe de rijstterassen opgebouwd. We zien op elk rijstveld ook vogelverschikkers en stokken met plastic stokken met platstic zakjes om vogels weg te jagen.

De 2e stop: Lovina Beach
Om bij Lovina Beach te kunnen komen voor de lunch van vanmiddag, moeten we steil naar boven in de bergen met wederom zeer veel bochten. Eenmaal aangekomen daar wacht ons een heerlijk buffet bij het restaurant waar we gaan eten. Nog steeds sta ik versteld van de prijzen die je hier betaalt voor wat eten en drinken. Echt spotgoedkoop. Het restaurantje ligt pal bij de zee, en ook hier heb je weer honderden verkopers die je weer van alles proberen aan te smeren. En ook dit weer lukt het ze om Inge iets te laten kopen. Inge die koopt een paar fotoboeken voor ongeveer 3 euro's omgerekend.
Toch geen geld.

De 3e stop: Het Bratanmeer
Eenmaal aangekomen bij het Bratanmeer is het er een stuk koeler. Veel Balinezen zijn hier aan het vissen. De gids vertelt ons iets over de tempel bij het Bratanmeer, de Pura Ulun Danu Bratun. Er zijn 3 nisjes aanwezig, een voor de hindoes, een voor de moslims en een voor de boedhisten. Heel apart. Dit verklaart o.a. waarom Bali het eiland der Goden wordt genoemd. Vlak voor de uitgang van de tempel, kunnen we met een reusachtige python op de foto. Toch maar niet gedaan. Ik heb teveel respect voor zulke beesten.

De 4e stop: De bloemen en kruidenmarkt.

Wij rijden vervolgens met de bus door naar het vlakbij gelegen plaatsje Bedugul waar we e de bloemen en kruidenmarkt gaan bezoeken. De markt stelt niet zo heel veel voor. Ik heb meer het idee, dat wij zelf de attractie waren. Je bent nog niet net de bus uit, of je wordt al weer aangevallen door verkopers die je allerlei soorten prul willen aansmeren. Het is grappig, het afdingen leer je hier snel aan.

Om 18.00 uur arriveren we voor de laatste keer bij de centrale verzamplaats en om 19.00 uur zijn we weer terug in het hotel. Avonds nog lekker gegeten in het naast het hotel gelegen restaurantje.