Bangkok Oriental Express dag 3/4 - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van Barry Jansen - WaarBenJij.nu Bangkok Oriental Express dag 3/4 - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van Barry Jansen - WaarBenJij.nu

Bangkok Oriental Express dag 3/4

Door: Barry & Inge

Blijf op de hoogte en volg Barry

30 Juli 2014 | Thailand, Chumphon

De ochtend zijn we rustig begonnen. Eerst lekker goed en rustig ontbeten en daarna de koffers klaargemaakt voor vertrek. We hebben om 12.00 uur de koffers bij het hotel gelaten en zijn er nog even opuit gegaan. Inge had als idee om naar Chinatown te gaan. Chinatown is een apart gedeelte in Bangkok waar veel Chinezen wonen. Bij het hotel staat een aardige vent met een tuttuk die ons naar Chinatown brengt. Onderweg al rijdend door Bangkok begint de chaos al. Het stikt er van de auto's, brommers, tuktuks met allemaal natuurlijk hun uitlaatgassen. Het zal je niet verwonderen dat veel mensen hier met een mondkapje op lopen. Eenmaal aangekomen in Chinatown koopt Fabienne een portemonee en een jurkje. Vervolgens lopen we door kleine straatjes met kraampjes met vissekoppen, groenten, vlees vermengd met de warmte van de zon en de stand van uitlaatgassen. Ook moet je goed opletten waar je loopt. Je hebt zo een brommer op je hielen. Fabienne kijkt haar ogen uit van alle indrukken wat ze hier ziet. Froukje daareentegen valt gewoon in slaap. Het is een komisch gezicht om Froukje te zien slapen in de buggy in het chaotische Chinatown. We lopen nog een klein half uurtje door Chinatown en gaan met de tuktuk weer richting het hotel. Inge weet inmiddels hoe ze met de chauffeurs moet onderhandelen om een goede prijs te krijgen Barry is druk bezig met straatfotografie en heeft ogen te weinig om alles mooi op het beeld te krijgen.

Het valt ons op dat er verschil zit tussen de vriendelijkheid van een Chinees of Thai. Een Chinees in Chinatown doet gemaakt vriendelijk terwijl de Thai van zichzelf gewoon vriendelijk zijn. in de buurt van het hotel ligt ook nog een kleine Indiase Tempel. Deze hebben we ook nog even bezocht. Fabienne zag alleen het afstapje te laat, dus ze lag al languit in de tempel. Ook hier moesten we weer onze schoenen uitdoen. Vervolgens nog even een kopje koffie bij de Starbucks gekocht en boodschappen gehaald voor de treinreis. We worden ook steeds behendiger met het verkeer. Als je met z'n vieren over wilt steken, moet je gewoon de weg oplopen en de auto's tegenhouden. Ze stoppen echt netjes. Froukje wordt steeds aangesproken voor een foto. De meeste Thai zijn gek met haar. Om 16.00 uur eten we nog sticky rise met chicken bij een restaurant naast ons hotel. Hierna hebben we een taxi geboekt om ons met koffers en al naar het treinstation te brengen, want onze trein vertrekt om 19.30 uur vanaf het centraal station van Bangkok. We zijn er mooi op tijd, dus heeft Barry alle tijd voor zijn trein en fotohobby. Om 19.00 uur stappen we in de trein. We hebben vier stoelen geresereveerd; dus ook vier plekken voor de koffers. Fabienne en Froukje vinden het wel een leuk idee "slapen in de trein". Er zitten veel Nederlanders in. Verder is het er behoorlijk koud; de airco staat hard. Deze trein heeft vertraging en uiteindelijk vertrekken we om 20.00 uur. De trein rijdt niet hard en is behoorlijk lang (ongeveer 16 slaapcoupe's) Een half uur later beginnen ze al met het opmaken van de bedden. Van de stoelen worden bedden gemaakt. Dan komt natuurlijk het ritueel wc nog! In deze trein hebben ze nog een wc met een gat in de vloer. Het stonk er verschrikkelijk. Maar goed je moet wel..... En de trein schudde behoorlijk heen en weer. Fabienne vond het maar vreemd en vies! Het slapen in de trein ging eigenlijk hartstikke goed (vergeleken met een vliegtuig kun je beter in de trein slapen). Barry sliep bij Froukje en Inge bij Fabienne. De kids sliepen ook direct.
Om 04.30 uur werden we gewekt dat we bijna bij het Centraal Station waren van Chumpon. We hebben de koffers en kids gepakt en uitgestapt. Ze stopten bij een station zonder perron. Erg handig met de kids en de koffers dus. Dit zul je in Nederland nooit meemaken dat je over de rails moet lopen terwijl een andere trein al weer nadert. Vervolgens moesten we ons inchecken voor de bus, die ons hierna naar de catamaran boot bracht in de haven. Om 07.00 uur zijn we aan boord gegaan van de catamaran boot. Een behoorlijke catamaran, waar 400 personen op kunnen. Volop zee ging de boot behoorlijk heen en weer. Inge vroeg al om een zakje, maar het ging gelukkig nog net goed. De bootreis had niet veel langer moeten duren.

Ps. de internetverbinding is slecht en traag.